Honda CB550 F2,
1978
Foto uit 2008, hierna nog zichtbare aanpassingen gedaan aan remmen en
carburatie
Deze bijzondere Honda CB 550 F2 is 21-04-1978 op kenteken gezet en sinds
05-04-1991 op mijn naam.
Begin jaren negentig ben ik de vorige eigenaar tegen gekomen en die
vertelde mij dat de motor eerst alleen special painting had op tank,
zijkappen en polyester racebuddy seat. Later heeft hijzelf ook dit Rickman
tophalf kuipje bijpassend laten spuiten.
Toen ik de motor kreeg heb ik eerst nog lange tijd met de polyester
racebuddy gereden maar deze was gebroken en men had deze slecht en lelijk
bekleed. Daarom heb ik er een andere motor bij gekocht om de huidige
Giuiari buddyseat te kunnen overzetten. Daarbij heb ik toen een nieuw
achterspatbord en achterlicht gekocht om de achterkant te completeren,
deze waren namelijk niet aanwezig bij de racebuddy.
Standaard is deze
motor waarschijnlijk geleverd geworden met spaakvelgen maar hieronder
zaten mooie lichtmetalen Melber velgen toen ik hem kocht. Verder was er
ook een andere achterbrug gemonteerd. In plaats van een zwart stalen ronde
buis versie zit hier een verchroomde rechthoekige buis versie op.
Nu is de standaard
remkracht van de enkele remschijf voor erg matig dus is er in 2013 een
conversie naar een dubbele schijf gedaan. Gelijktijdig is er een
elektronische ontsteking en een gecombineerde spanningsregelaar met
gelijkrichter gemonteerd.
Features:
- velgen: Melber WM 2, aluminium: 19" voor +
18" achter
- banden: Bridgestone Battlax BT45F 3.25-19 54H +
Bridgestone Battlax BT45R 4.00-18 64H
- ketting:
Tsubaki chain kit: Omega O-ring ketting, 100 schakels; tandwielen: 17
voor + 37 achter
- bougies: Denso
X22ESR-U, 0.8mm elektrodeafstand
-
olie:
Kroon Oil, Multigrade 10W40
- kuip:
Rickman tophalf met Suzuki GSX-R 750 spiegels
- airbrush: special paint op
kuip, tank, zijkapjes
-
buddyseat: Giuliari
(bijpassende ge-airbrushde polyester sportzit nog
aanwezig maar beschadigd)
-
achterbrug: verchroomde box-achterbrug ipv ronde buis
- carburatie: #115 hoofdsproeier (ipv #98)
K&N RC-0844 sportfilters
- remmen:
voor: 2x 270mm remschijf (standaard 1x 270mm)
HEL HBF2073 rvs remleidingen front Honda CB550 F1-F2 (1977-) RACE:
30cm (banjo-banjo) + 2x 57,5cm (banjo-schroef)
HEL HSS-03B remleiding afstandhouder 2 leidingen
achter: standaard trommel
- elektronica: elektronische ontsteking
gecombineerde spanningsregelaar +
gelijkrichter - Electrosport ESR240 To
do-list:
- afstellen voorremmen
- stralen + poedercoaten (zwart) van het frame
- stralen + spuiten van het motorblok
- montage Marshall-uitlaat
- revisie van voorvork + balhoofd
Afbeeldingen van
enkele upgrades:
K&N
HEL
2e-remschijf elektron.
ontsteking ESR240
|